Missie en visie

De Werkvennootschap werd opgericht door de Vlaamse Regering om de inspanningen van de verschillende Vlaamse mobiliteitsspelers te coördineren.

Op die manier kunnen we grote infrastructuurwerken versneld en geïntegreerd aanpakken. De Werkvennootschap is een doorstart van Via-Invest en bundelt kennis en expertise die groeide binnen de Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Bij De Werkvennootschap werken financiële, juridische en technische profielen samen aan omvangrijke mobiliteitsprojecten.

Eind 2021 had De Werkvennootschap 22 werknemers. Naargelang de noden van onze projecten worden de beste experten in huis gehaald. Door die nauwe samenwerking met onder meer ingenieurs, architecten, ruimtelijke ontwerpers, communicatieadviseurs en omgevingsmanagers op de werkvloer, ontstaan nieuwe inzichten en vinden we oplossingen voor de meest complexe problemen.

“De Werkvennootschap is een kleine en wendbare organisatie. Naargelang de noden van onze projecten halen we de beste experten in huis. Door die nauwe samenwerking met onder meer ingenieurs, architecten en landschapsarchitecten op de werkvloer, ontstaan nieuwe inzichten en vinden we oplossingen voor de meest complexe problemen.”

Bij De Werkvennootschap leggen we de nadruk op het geïntegreerde karakter van onze projecten. Er wordt niet alleen gezocht naar oplossingen voor de wagen en de automobilist, maar we kijken ook naar leefbaarheid, duurzame mobiliteit, multimodaliteit en de uitwisseling tussen die verschillende modi. We onderscheiden ons ook door onze participatieve aanpak: we gaan in dialoog met alle belanghebbenden, van lokale besturen tot omwonenden, van belangenorganisaties tot bedrijven. We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen. Met heldere communicatie en hedendaagse participatietechnieken proberen we onze projecten vorm te geven met een zo breed mogelijk draagvlak.

In 2021 werden twee nieuwe projecten aan onze organisatie toevertrouwd. We gaan op zoek naar een oplossing voor de A8 in Halle, onder het programma Werken aan de Ring. Daarnaast gaan we onze multimodale visie in de praktijk kunnen brengen voor het Dampoortproject in Gent: De vertramming van twee buslijnen, lijn 4 en lijn 7, samen met de ondertunneling van de R40 onder de Dampoortsite. Naast de vertramming en de weginfrastructuur wordt ook de stationsomgeving aangepakt, met aandacht voor voetgangers, fietsers en gebruikers van het bus- en tramstation.