Veilige fietspaden en kruispunten en nieuwe asfaltlaag Grote Baan

De fietspaden langs de Grote Baan in Houthalen-Helchteren waren te smal, oncomfortabel en onveilig. Ook de fietsveiligheid op de kruispunten liet te wensen over. Er wordt daar nochtans wel wat afgefietst, voor een groot deel door scholieren die vanuit de verschillende wijken de scholen in Houthalen en Helchteren willen bereiken. Daarom werd de fietsinfrastructuur langs de Grote Baan in 2022 opnieuw ingericht.

  • Tijdelijke herinrichting van de fietsinfrastructuur langs de Grote Baan

We hebben de fietspaden langs de Grote Baan in Houthalen-Helchteren verbreed, verhoogd en vrijliggend aangelegd. Er kwamen dubbelrichtingsfietspaden van minimaal 2m breed langs beide zijden van de Grote Baan ter hoogte van Helchteren, de Mangelbeekvallei en tussen de E314 en de Koolmijnlaan. Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden van minimaal 1,5m breed werden langs beide zijden van de Grote Baan voorzien tussen de Koolmijnlaan en de Daalstraat. De fietspaden werden aangelegd in asfalt. Waar mogelijk vergroenden we de zone tussen de fietsers en de wagens. Ook aan lokale aansluitingen hebben we bijkomende ontharding voorzien.

We beveiligden ook de oversteken voor fietsers en voetgangers. Zo werden de kruispunten aan de Koolmijnlaan/Meerstraat, het John Cuppensplein, de Herebaan-Oost/-West en de Kazernelaan/Helzoldstraat aangepast. Op zijstraten die aansluiten op de Grote Baan hebben we bijvoorbeeld extra afslagstroken voorzien om gevaarlijke situaties tussen fietsers of voetgangers die de Grote Baan oversteken en het afslaand autoverkeer (richting Hasselt of Pelt) te vermijden. 

Ten slotte werd ook de Grote Baan opnieuw geasfalteerd. Die was in slechte staat en dat leidde tot klachten over spoorvorming en geluidsoverlast, maar ook over wegspringende verharding die schade veroorzaakte aan wagens en eigendommen.

  • Werken per zone met een strakke planning 

De werken duurden in totaal zes maanden, van maart tot september 2022. Omdat we de vijf kilometer lange projectzone tussen de op- en afrit aan de E314 en de Kazernelaan niet in één keer konden afsluiten, werkten we in vier fasen, verspreid over zes zones. Dat allemaal langs de drukste verkeersas van Limburg. De maximale toegelaten snelheid van doorgaand auto- en vrachtverkeer werd voor de veiligheid van de arbeiders verlaagd tot 50 km/u. Het verkeer kon meestal over twee rijstroken in beide rijrichtingen rijden. Er werd op bepaalde momenten ook ’s nachts gewerkt. Dat was nodig voor onder andere markerings- en belijningswerken, maar ook voor het asfalteren van de rijweg. Tijdens de nachtelijke werken moest het doorgaande verkeer vaak over één in plaats van twee rijstroken rijden. 

Vlak voor de start van het schooljaar 2022-2023 waren de werken afgerond en konden de nieuwe fietspaden in gebruik genomen worden. Minister Lydia Peeters en burgemeester Alain Yzermans waren erbij toen de fietspaden geopend werden.