Planning in vier fases

Fase 1: analyse (2022-2023)

Deze fase brengt de elementen uit de voortrajecten samen en bouwt hierop verder om te komen tot een duidelijke set van overkoepelende uitgangspunten en gezamenlijke ambities. Op het einde van deze fase hebben we het project een eerste maal verkend en weten we wat we verder moeten onderzoeken of aanscherpen. De resultaten worden gerapporteerd in een analysenota. Vanuit die analyse en het overleg wordt een set aan gedragen ambities geformuleerd, gebundeld in het ambitiecharter. 

Daarnaast is een eerste stakeholderanalyse ook onderdeel van deze eerste fase, samen met de uitrol van de overlegstructuur (zie ook ‘Overlegstructuur op 4 sporen’). Ook stippelen we verder uit hoe we de procedure gaan aanpakken. Al die elementen worden samengebracht in de eerste versie van de procesnota. Het geheel van documenten en inzichten van deze eerste fase bundelen we in een syntheserapport.

  • Startschot met partnerorganisaties op 7 juli 2022

Op 7 juli 2022 werd in de Sint-Pietersabdij in Gent het officiële startschot gegeven voor ‘Gentspoort’. Tijdens dit event stelden we de nieuwe naam ‘Gentspoort’ voor, samen met de baseline ‘vertrammen, vernieuwen, verbinden’. Daarnaast kregen de aanwezigen toelichting bij de projectonderdelen, en gaven we hen inzicht in het proces en de wijze van samenwerking. Een honderdtal genodigden van de partnerorganisaties woonden het startmoment bij.

V.l.n.r. Ann Velghe (Technisch Projectleider Gentspoort), Stefan Vanbroeckhoven (departementshoofd Stedelijke Ontwikkeling Stad Gent), Mathias De Clercq (Burgemeester Stad Gent), Wouter Casteels (Algemeen Manager De Werkvennootschap), Filip Watteeuw (Schepen van Mobiliteit Stad Gent), Mieke Hullebroeck (Algemeen Directeur Stad Gent), Frank Vanden Bulcke (Integraal Projectleider Gentspoort), Kristof Van Parys (projectmanager Sweco voor Gentspoort).

Fase 2: Ontwerp (2023-2024) 

Fase 2 is gericht op het ontwerp- en studietraject om te komen tot een aanbestedingsklaar project. In deze fase werken we aan drie types ontwerpen: het schetsontwerp, het voorontwerp en het referentieontwerp.

  • Schetsontwerp 

Op basis van grondige studie, ontwerpend onderzoek, open overleg en een transparante evaluatie werken we een gedragen schetsontwerp uit van de boven- en ondergrond: tracé, profielen, haltes, kruispunten en ontwerpoefeningen tonen een samenhangend geheel, ondersteund door een samenhangende visie op het globale project. Het resulterend schetsontwerp wordt getoetst aan de ambities en geeft een voorkeursvariant weer. 

  • Voorontwerp

Nadat het schetsontwerp is goedgekeurd door de Stuurgroep, werken we het verder uit tot een voorontwerp. In het voorontwerp worden de technische randvoorwaarden verder omschreven. Denk bijvoorbeeld aan bochtstralen (hoe bochten zullen lopen), tractiestations (waar elekriciteit voor tramverkeer aangedreven wordt), riolering, nutsleidingen,…

  • Referentieontwerp 

Het referentieontwerp schetst het kader voor het uiteindelijke ontwerp. Het geeft onder meer de specificaties aan die de aannemer moet volgen in de realisatie. Dat is belangrijk met het oog op de volgende fase, waarin de de onderhandelings- en gunningsfase start. 

Fase 3: Plaatsingsprocedure (2024-2026) 

In fase 3 ligt de focus op het doorlopen van de onderhandelings- en gunningsfase van het DBFM-project. DBFM staat voor Design (ontwerpen), Build (bouwen), Finance (financieren) en Maintain (onderhouden). In een DBFM-project worden het ontwerp, de bouw, de financiering en het onderhoud van openbare infrastructuur of een openbaar gebouw in één overeenkomst aanbesteed en toevertrouwd aan een private partij of een samenwerkingsverband van private partijen. 

In deze fase worden de nodige vergunningen verkregen, tijdig en voorafgaand aan de contractsluiting van het DBFM-project. 

Fase 4: Bouw (2027 - ...) 

Fase 4 omvat de bouwfase, met nauwgezette opvolging van de werken. Met 2027 als voorlopige startdatum. Maar opgelet: die planning kan nog wijzigen.

AanpakLore Van Parijs