Projecten

Dit complex project zal 20 jaar in beslag nemen. Hoewel die tijdspanne realistisch is om tot een gerealiseerd complex infrastructuurproject te komen, is het erg lang. Het complex project heeft op korte termijn niet direct een antwoord op de overlast die veel belanghebbenden vandaag al ondervinden. Enerzijds blijft het dus van belang om te werken aan een toekomstvisie voor ‘over 20 jaar’, anderzijds is het ook belangrijk om de mogelijkheden op korte termijn voldoende te erkennen. Daarom denken we ook na over ‘de komende 20 jaar’.

Hoe zullen we wonen, werken, ons verplaatsen en ontspannen de komende 20 jaar en over 20 jaar? Het is onmogelijk om die vraag juist te beantwoorden. Daarom is het belangrijk om het complex project vanuit twee tijdshorizonten te benaderen. Dat laat ons toe om een visie te ontwikkelen die voldoende concreet is, maar die tegelijkertijd de nodige flexibiliteit heeft om zich aan te passen aan de veranderde omstandigheden over 20 jaar. Het viaduct over 20 jaar zou het sluitstuk kunnen zijn van een traject van gebiedsontwikkeling, zonder dat beide elkaar in het gedrang brengen. Op korte termijn kunnen al initiatieven of projecten gelanceerd worden die niet noodzakelijk integraal onderdeel zijn van het complex project, maar die wel in het verlengde van de projectdoelstellingen liggen. De vastgestelde, gezamenlijk gedragen ambities zijn daarbij een gids voor de planvorming van zowel de infrastructuuropgave als van de gebiedsopgave. 

Een voorbeeld van een experiment met een focus op de verbetering van de verkeerssituatie, is de snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur voor vrachtwagens op de E17 in Gentbrugge. Zowel politie als stad Gent gaven positief advies aan Vlaanderen om die snelheidsbeperking door te voeren. De maatregel werd ingevoerd om de geluidsoverlast te beperken. Momenteel volgt de evaluatie en kijken we of de maatregel bijgestuurd moet worden na verloop van tijd. 

Dergelijke experimenten en snelle winsten mogen echter niet beperkt blijven tot de mobiliteitssector. Daarom vatten we die binnen het complex project dan ook sectoroverschrijdend op. Zo kunnen ze zorgen voor een verbetering in verschillende ambities, zoals de leefbaarheid van de kernen verbeteren, het landschap versterken, het gebruik van de fiets stimuleren, enzovoort.