Op weg naar een beslissing

Na uitgebreid onderzoek en participatie met een grote groep belanghebbenden werd een voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voorbereid voor plusalternatief G4 en het openruimtescenario.

Plusalternatief G4 bestaat uit een noord-zuidverbinding en een oost-westverbinding en komt als beste uit de verschillende onderzoeken. Het zorgt voor een betere mobiliteit in de regio. Lokaal en doorgaand verkeer worden maximaal van elkaar gescheiden. Daardoor neemt de reistijd voor doorgaand verkeer af en rijdt er minder verkeer door de stad. En dat komt de leefbaarheid in centrum Ronse ten goede. Daarnaast wordt de zuidelijke rand onder Ronse op een kwalitatieve manier ontsloten, zowel voor fietsers als voor auto’s. Het alternatief houdt ook rekening met de uitdagende randvoorwaarden van de Vlaamse Ardennen: de specifieke grondopbouw, de hellingen en het typerende heuvellandschap.

Met de voorbereiding van een voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor plusalternatief G4 en het openruimtescenario werd een belangrijke stap gezet in de richting van een definitieve beslissing. Tijdens de zomer volgde er een adviesronde over het uiteindelijke voorontwerp. Na de adviesronde werd het ontwerp gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt en voorgelegd aan de Vlaamse Regering met het oog op een voorlopige vaststelling.