Ombouw voor veiligheid en leefbaarheid


Wat willen we bereiken met de ombouw van de R4?

De ombouw is nodig om drie doelstellingen te realiseren: een vlotter en veiliger auto- en fietsverkeer, een verhoogde leefbaarheid in de Gentse kanaalzone en een veilige verbinding tussen de woonkernen. 

Hoe gaan we dat doen?

1.     Vlotter en veiliger auto- en fietsverkeer

De R4 West en Oost tellen vandaag veel kruispunten. Met het project R4WO verminderen we het aantal kruispunten van de R4 en maken we er één lange primaire weg van. Zo krijg je niet alleen vlotter verkeer, maar ook een veiligere R4. Voor auto’s, maar ook voor fietsers.  Gemarkeerde fietspaden langs de R4 West en Oost verdwijnen. In de toekomst fiets je er veilig, comfortabel en afgeschermd van auto’s en vrachtwagens. Vooral de aanleg van drie nieuwe fietsbruggen in de zones Evergem en Wondelgem en de uitbreiding van het netwerk van de fietssnelwegen dragen bij aan veiliger en aangenamer fietsen in de Gentse Kanaalzone.

2.     Verhoogde leefbaarheid in de Gentse kanaalzone

De R4 West en Oost zijn vandaag veelgebruikte wegen in de Gentse kanaalzone. Dat heeft een impact op de omgeving. Na de ombouw zullen verschillende zijstraten en kruispunten van de R4 afgesloten zijn, waardoor we zwaar verkeer op de R4 houden en dus uit de woonkernen weren. Daarnaast vervangen we op specifiek aangeduide locaties de bestaande geluidsschermen of plaatsen we bijkomend nieuwe geluidsschermen, wat het geluid van het verkeer op de R4 in de richting van de achterliggende wijken beter moet tegenhouden. Bovendien willen we op een aantal locaties vooral dat bestuurders minder snel rijden omdat we zo de veiligheid kunnen verhogen. Op die locaties veranderen we de infrastructuur grondig om dit gedrag af te dwingen. Denk hierbij aan het nieuwe turboverkeersplein aan Euro-Silo. Tot slot hebben we aandacht voor de omgeving: met ecologische verbindingen zorgen we dat dieren zo weinig mogelijk in contact komen met het verkeer. We creëren plekken met groen en water, wat fietsen en wandelen aangenamer maakt. Regenwater vangen we zo veel mogelijk op met grachten, infiltratie en buffering.

Door die ingrepen samen uit te voeren, willen we de algemene leefbaarheid in de Gentse kanaalzone verbeteren.

3.     Veilige verbinding tussen de woonkernen

We vervangen op de R4 West en Oost bijna alle kruispunten met verkeerslichten door bruggen, tunnels of onderdoorgangen. Op die manier zorgen we ervoor dat zowel auto’s als fietsers zich veiliger kunnen verplaatsen tussen de verschillende woonkernen. Wanneer de bestuurders de R4 kruisen, moeten ze geen gevaarlijke kruispunten meer oversteken, maar kunnen ze in alle veiligheid over of onder de R4 rijden.

OrganisatieBert Schols