Een doordachte communicatiemix voor de winsten

Nieuwe fietspaden en veiligere kruispunten aan de Grote Baan, een fietsbrug en een fietsverbinding tussen de fietssnelweg F74 en het bedrijventerrein Centrum-Zuid. Op verschillende plaatsen langs de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren ging in 2022 de schop in de grond. Al die kortermijningrepen, of zogenaamde quickwins, brachten hinder en verandering met zich mee. Met verschillende communicatieacties betrokken we de omliggende buurtbewoners, handelaars en de weggebruikers van de Noord-Zuid.

  • Online- en offlinecommunicatie gaan hand in hand

Concrete informatie over werken en hinder verpreidden we via bewonersbrieven, zowel aan de start van de werken als bij de fasewissels. Waarom komen er werken? Wat houden de werken in? En welke hinder wordt verwacht? Als niet alles duidelijk was, vonden mensen hun weg naar de infolijn en -mailbox. Voor complexere ingrepen, zoals de gewijzigde verkeerssituatie in Centrum-Zuid, organiseerden we infomomenten. Met kaartmateriaal maakten we de informatie visueel behapbaar. 

Alle informatie over de werken en de hinder werd ook verzameld op de projectwebsite noordzuidlimburg.be. Voor elke uitvoeringswinst op korte termijn (quickwin) maakten we een aparte webpagina om permanent up-to-date info te voorzien, steeds aangepast naargelang de fase van de werken. Onze Facebookpagina gebruikten we voor regelmatige updates over de voortgang van de werken en voor een blik achter de schermen. Ook in de digitale nieuwsbrief werd steeds ruimte voorzien voor een stand van zaken. 

Daarnaast schakelden we de gemeente Houthalen-Helchteren in. Die deelde de informatie via haar eigen website, Facebookpagina, digitale nieuwsbrief en via het gemeentemagazine In&Om. Ook via de lokale en regionale pers werd de informatie breed verspreid.

  • Communciatie over mijlpalen kortetermijnwinsten valt in de smaak

Met de communicatie rond de quickwins bereikten we steeds een groot aantal mensen. Dat is logisch: het ging om zeer concrete informatie die op korte termijn belangrijk was (bijvoorbeeld over een omleiding). Zo zagen we bij elke mijlpaal een piek in het bezoekersaantal en het aantal paginaweergaven van de projectwebsite. Ook onze Facebookberichten over de quickwins kenden een groot organisch bereik. Meer nog: de vijf meest bekeken berichten van 2022 gingen allemaal daarover. Gemiddeld bereikten we zo’n 5.000 geïnteresseerden per Facebookbericht, met enkele uitschieters tot zelfs 31.000.

  • Eén omgevingsmanager voor alle vragen

Werken gaan gepaard met hinder en brengen onzekerheden met zich mee. De omgevingsmanager stond steeds klaar om vragen te beantwoorden. Iedereen kon hem bereiken per telefoon via de infolijn of door een mail te sturen naar het infomailadres. Ook via Facebook messenger zorgden we steeds voor een persoonlijk en duidelijk antwoord.

AanpakLore Van Parijs