Eerste werken op het tracé

De bestelde trambussen zullen zoveel mogelijk in hun eigen bedding rijden om een vlotte doorstroming te garanderen.

De eerste werken voor die aparte bedding starten in 2023 met de eerste versnelde ingreep op grondgebied Hasselt. Kort daarna volgen er werken in Diepenbeek en Genk. Die werken zijn goed voor in totaal 6,75 km van het tracé.

  • Hasselt

Het segment van de Koning Boudewijnlaan tussen de Elfde Liniestraat en de Voorstraat wordt heringericht. We leggen een aparte bedding aan en de weg krijgt een veel groener en veiliger karakter. Er komt ook een Hoppinpunt ter hoogte van de Elfde Liniestraat.

  • Campus Diepenbeek

Op het stuk van de Universiteitslaan (N702) vanaf de Ginderoverstraat tot aan de N76 wordt al een deel van het tracé aangelegd. De trambus krijgt een eigen bedding door de pechstrook langs weerszijden van de weg om te vormen tot busbaan en door de middenberm te versmallen. Het wegdek wordt anders ingericht: in de twee richtingen komt een dubbele rijbaan.

  • Genk

Het gedeelte van de Europalaan tussen de Oosterring (N750) en de E314 wordt ook heringericht. De bestaande pechstroken langsheen de rijweg worden omgevormd tot een aparte bedding. Daarop zal de trambus ongehinderd langs het ander verkeer kunnen rijden.

In 2023 werkt het studieteam verder aan de doortochten door de kernen van de steden en gemeenten. Dat zijn soms heel ingrijpende werken waarvoor er meer studiewerk nodig is. De plannen worden uitgetekend en bijgeschaafd.

AanpakLore Van Parijs