Quick wins

Wie omvangrijke en complexe mobiliteitsprojecten uitvoert in Vlaanderen, houdt er best rekening mee dat dit even kan duren. Hoewel we bij De Werkvennootschap er alles aan doen om zo snel mogelijk te schakelen, kunnen we maar zo snel werken als de procedures ons toelaten. We willen bovendien ook zeker zijn dat, als we met een project naar buiten komen, dat project genoeg ondersteund wordt door alle belanghebbenden.

Dat wil zeggen dat we maximaal inzetten op participatie en samenwerking, en ook dat kost tijd. Gelukkig wachten we niet op onze langetermijnprojecten om ook nu al een positieve impact te hebben op het Vlaamse mobiliteitslandschap. Dat doen we met onze quick wins.

Voor al onze projecten bekijken we of er bepaalde stukken of delen vervroegd kunnen worden uitgevoerd. Bovendien willen we mensen alternatieven bieden op het moment dat de langetermijnprojecten in uitvoering gaan en onherroepelijk hinder met zich meebrengen. Het is daarom dat quick wins vaak fietssnelwegen, mobipunten, investeringen in openbaar vervoer of kleine aanpassingen met grote winsten zijn. Toch zijn sommige quick wins ook grotere infrastructuuringrepen, bijvoorbeeld de herinrichting van een op- en afrittencomplex.

In 2021 zijn er binnen twee projecten quick wins zichtbaar op het terrein. Binnen ‘Werken aan de Ring’ zijn er tal van werven in uitvoering. Het gaat over een heleboel fietssnelwegen, Hoppinpunten en werken in het kader van de Ringtrambus. Maar ook de eerste échte werken aan de Ring lopen 15 ondertussen: de H. Henneaulaan in Zaventem en de Medialaan/ De Tyraslaan in Vilvoorde zijn twee op- en afritten van de Ring die vervroegd worden heringericht. En dat gebeurt volledig in lijn met onze algemene visie: op geïntegreerde wijze, met aandacht voor de zachte weggebruiker, openbaar vervoer en groene verbindingen. Zo komt aan de Medialaan een ‘vliegende fietsbrug’ onder de Ring opdat fietsers in alle veiligheid het op- en afrittencomplex kunnen oversteken. Naast die fietsbrug is ook een groenverbinding, zodat ook diertjes van de ene naar de andere kant kunnen. Voor de Ringtrambus gingen de ingrijpende werken in het centrum van Vilvoorde van start. Ook daar zetten we niet alleen in op vlot en veilig verkeer, maar ook op veilige fietspaden, kwaliteitsvolle haltes en kwalitatieve ruimtelijke invulling.

Ook bij R4WO wachten we niet op het grote project om al broodnodige ingrepen te realiseren. Dankzij drie nieuwe fietsbruggen zal de R4 heel wat veiliger oversteekbaar zijn in de toekomst – en dat is belangrijk, want er zijn bijvoorbeeld heel wat scholen waarvan heel wat leerlingen met de fiets naar school komen.
— Ann Velghe, Technisch projectleider

Ook voor het project R4WO werden in 2021 de eerste werven opgestart: het gaat hier om drie fietsbruggen over de R4 en om de herinrichting van het ‘Eurosilo’-kruispunt in Oostakker, waar we het allereerste turboverkeersplein van Vlaanderen zullen bouwen. Dankzij deze ingrepen zullen fietsende scholieren binnenkort veiliger naar school kunnen gaan, en werken we zo de barrièrewerking van de R4 weg. Met het eerste turboverkeersplein van Vlaanderen zal het verkeer op een van de drukste knooppunten van de R4 Oost binnenkort veiliger en vlotter verlopen.

In Limburg, waar we de befaamde Noord-Zuidverbinding willen realiseren, wordt ook gedacht over quick wins. Een fietsbrug over de Grote Baan, de betere ontsluiting van een bedrijventerrein en zelfs een fietsbibliotheek om meer jongeren op de fiets te krijgen, het zijn allemaal quick wins die we zo snel mogelijk willen uitvoeren. De bouw van de fietsbrug zou vlak na de jaarwisseling naar 2022 starten.